Veranderen ja/nee*

Vandaag las ik een advertentie waarin een bemiddelingsbureau op zoek gaat voor een prestigieus strategiebureau naar een schaap met vijf poten. Deze kandidaat gaat veranderingen bij organisaties van klanten doorvoeren op basis van de door zijn collega’s bedachte herziene of nieuwe strategie. Dat soort banen trekken mijn aandacht dus lees ik de tekst zorgvuldig door.

De inhoud levert een roller coaster aan reacties op: hoge pieken, razendsnel gevolgd door diepe dalen en scherpe bochten. Nou ben ik dol op achtbanen, maar bij deze kreeg ik een naar gevoel aan het einde. De harde eis is namelijk dat externe en interim consultants niet mogen solliciteren. Het moet iemand zijn die binnen een organisatie veranderingen heeft doorgevoerd. Na deze rit had ik zo’n 1x-maar-nooit-meer-gevoel, terwijl ik normaliter uit het bakje stap om nog een rit te maken (ik ben een hard-core fan). Ik zal uitleggen waarom:

Uit de advertentie blijkt duidelijk dat de lat hoog ligt, maar dat is dat vooral voor de kandidaat. De organisatie zelf heeft voor het gemak een nieuwe afdeling opgericht, omdat er ook geld te verdienen valt nà het dikke rapport. Daar is niets mis mee. Klanten vinden die rapporten goed, maar om van visie en wensen naar actie en willen te komen is gedoe; gebaande paden zijn nou eenmaal moeilijk te verlaten en bedrijfsblindheid. Als je dit dan weet, hoe kun je dan kiezen voor kandidaten die juist uit zo’n omgeving komen? Dat kan volgens mij alleen als je zelf niet helemaal wilt veranderen. En dat werkt niet. Veranderen doe je helemaal niet of helemaal. Het is een keuze. Een overtuiging.

De crux van veranderen zit ‘m nou juist in het anders kijken. Die zit ‘m in het betrekken van mensen (genoemd in de advertentietekst), het verder kijken dan de branche breed is of de onderneming groot. Veranderen is een werkwoord waar WERK het belangrijkste deel van is. Dus niet de politiek in stand houden! Processen aan de kaak durven stellen! Vragen waarom iets eigenlijk zo geregeld is! Kortom – met de herziene strategie in de ene hand een nieuwe weg bewandelen en de andere uitsteken naar de mensen. Met de focus op cultuur, niet op structuur. Culture eats strategy for breakfast, zei Peter Drucker ooit eens. De kandidaat die deze baan krijgt, heeft het druk: zowel in huis als bij de klanten…